Cliëntondersteuning

Wil je hulp of advies bij het aanvragen of organiseren van je zorg? Een cliëntondersteuner kan je helpen. Cliëntondersteuning is gratis en onafhankelijk.

Hieronder de belangrijkste informatie op een rij.

  1. Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning?
    Onafhankelijke cliëntondersteuning betekent dat er altijd iemand is bij wie je terecht kunt met je vraag over ondersteuning, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk of bijvoorbeeld inkomen. Iemand waarvan je zeker weet dat die je – alleen in jouw belang – kan ondersteunen. Iemand die de weg kent en veel kennis heeft.
     
  2. Voor wie is onafhankelijke cliëntondersteuning?
    Iedereen mag gebruik maken van cliëntondersteuning. Gratis. Voor vragen op alle leefgebieden. En voor alle leeftijden. Voor jezelf of voor iemand in je omgeving. Of je nu al ondersteuning of zorg ontvangt, of niet. Iedereen heeft hier recht op.
     
  3. Wanneer kan ik een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen?
    Je kunt bij een cliëntondersteuner terecht voor al je vragen over ondersteuning, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen werk of bijvoorbeeld inkomen. Je kunt ook een cliëntondersteuner inschakelen als je graag wil dat iemand met je meegaat naar een gesprek, met de gemeente, het wijkteam in de buurt of bijvoorbeeld het UWV. Die je helpt bij het doen van een aanvraag. Samen met jou bekijkt welke mogelijkheden er voor jou zijn in wet- en regelgeving. Met jou op zoek gaat naar passende zorg, een zorgorganisatie of je ondersteunt bij ontevredenheid. Of gewoon iemand die alles eens samen met jou op een rijtje zet, en vanuit jouw belang bekijkt welke mogelijkheden er zijn in jouw situatie.
     
  4.  Waarom is de ondersteuning onafhankelijk?
    Onafhankelijk betekent dat de cliëntondersteuner naast jou staat en samen met jou bekijkt wat het beste is in jouw situatie. Jouw belang staat daarbij voorop. De cliëntondersteuner heeft geen belang bij een bepaalde zorgaanbieder. Ook neemt hij of zij geen beslissingen over de toekenning van zorg of bijvoorbeeld een uitkering. Wel kan de cliëntondersteuner je helpen om een aanvraag te doen. De cliëntondersteuner geeft je informatie en advies, of kan samen met je bekijken wat er nodig is om verder te komen. Maar je neemt hierin altijd zelf de beslissingen.
     
  5. Welke kennis heeft een onafhankelijke cliëntondersteuner?
    De cliëntondersteuners van MEE weten veel over leven met beperkingen. (Licht) verstandelijke, zintuiglijke of lichamelijke beperkingen. Maar ook chronische ziekten, niet-aangeboren hersenletsel of bijvoorbeeld autisme. Ook ouderen of bijvoorbeeld mensen met psychische klachten kunnen bij hen terecht. De cliëntondersteuner heeft veel kennis over wet- en regelgeving. En kent de weg in jouw buurt.
     
  6. Moet ik iets betalen?
    Cliëntondersteuning is voor jou gratis. Je hoeft niets te betalen. Ook geen eigen bijdrage. Iedereen heeft hier recht op. 
     
  7. Heb ik een doorverwijzing of indicatie nodig?
    Je hebt geen doorverwijzing of indicatie nodig om gebruik te maken van cliëntondersteuning. Iedereen heeft hier recht op. 
     
  8. Waar kan ik terecht in de gemeente Almere?
    Je kunt rechtstreeks contact opnemen met MEE IJsseloevers via T 088 633 0 633 of via info@meeijsseloevers.nl . Je hoeft je niet eerst te melden bij de gemeente of bijvoorbeeld het wijkteam. Cliëntondersteuners van MEE zijn ook te vinden in het wijkteam in jouw buurt. Je mag zelf kiezen of je naar het wijkteam gaat met je vraag of liever iemand buiten het wijkteam spreekt. Deze cliëntondersteuner zit dan niet in het wijkteam. Net wat je het prettigst vindt. Deze cliëntondersteuner kan ook met je meegaan naar een gesprek met het wijkteam.